Donquichoti v slovenskom školstve

Autor: Mário Micenko | 18.8.2015 o 10:56 | (upravené 18.8.2015 o 13:57) Karma článku: 10,42 | Prečítané:  3027x

„Odchádzam zo školstva.“ Tak takýto status napísal 30 - ročný Rado, učiteľ, ktorý sa rozhodol po rokoch zo školstva odísť.

Ako vo svojom príspevku na facebooku na stránke „Ako ďalej učiteľ“ uvádza: „Pochopil som, že v slovenskom školstve sa nič nezmení ani o 5, 10 či 50 rokov...“ Neostáva mi nič iné, ako len Radovi zaželať veľa úspechov v novom povolaní a z veľkej časti zdieľať jeho skepticizmus.

 

Slovenský školský systém sa dostal v duchu „papierových“ riešení všetkých politických elít na koniec rebríčka štátov OECD, či už z hľadiska platov, priemerného veku učiteľského zboru, či feminizácie školského systému. Nedodržiavanie zákonníka práce, nízky plat, bossing a mobbing na pracovisku, hierarchický a nedemokratický školský systém v duchu Bachovho absolutizmu vyháňa mnohých triezvo uvažujúcich ľudí zo sfér školstva do iných povolaní, prípadne za hranice republiky.

Slovensko sa stalo extrémom v ponímaní vzdelania, pretože tak ako bolo kedysi, ešte pred dvadsiatimi rokmi ťažké a náročné získať vysokoškolský diplom dnes už to nie je žiadny problém a s vysokoškolákmi sa nám na Slovensku pretrhlo vrece. Počet vysokoškolákov sa tak enormne zvýšil, že sme sa na Slovensku dostali do novej kategórie síce vysokoškolsky vzdelaných, ale naozaj vzdelaných? Mnohí riaditelia firiem mi osobne potvrdili, že mávať dnes vysokoškolským diplomom pri prijímaní do zamestnania je iba Donquichotova naivná predstava o vnímaní sveta. Systém normatívneho financovania na žiaka zdeformoval celý školský systém. Rôzne chobotnice v podobe seriózne tváriacich sa inštitúcií odčerpávajú dôležité finančné toky, ktoré by v konečnom dôsledku mohli byť použité na zvýšenie spoločenského statusu učiteľov.

Komu na tom  však naozaj zaleží?

 

Keď sa na celú vec pozrieme rozumne a bez emócií zistíme, že skoro všetkým tým, ktorí na tomto systéme akýmkoľvek spôsobom “parazitujú“ vyhovuje Status Quo. Veď prečo a načo niečo meniť? Prečo by štát malo zaujímať, že v ČR študuje viac ako 20 000 Slovákov na vysokých školách, pretože sú si vedomí vyššej kvality vzdelania a následného uplatnenia na trhu práce? Podľa najnovšej českej štúdie majú pozitívny vplyv na českú ekonomiku, nielen preto, že tam utrácajú peniažky, ale aj preto, že sa mnohí po skončení štúdia rozhodnú ostať a pôsobiť v ČR.

Prečo by sa niekto mal zaujímať o to, že takmer tretina absolventov slovenských vysokých škôl skončí za hranicami našej krajiny?

Prečo by mal niekto meniť systém a postaviť sa proti  “školskej mafii“?

Zmena musí prísť zhora. Učitelia a vlastne všetci, ktorí sa motajú okolo školstva už pravdepodobne nemajú dosť síl nato, aby tú zmenu urobili oni.

Jednoducho povedané musí  sa na Ministerstve školstva vytvoriť silný a profesionálny tím, zložený z rôznych školských profesných a odborových inštitúcií s dlhodobou pôsobnosťou a do vedenia štátu musia prísť ľudia, ktorí to myslia so statusom učiteľa  a vzdelania vážne. Ako nás však už mnohokrát poučili dejiny... Nádej na lepší svet, myšlienky vzdelania, humanizmu a dobra, zahatili dve svetové vojny aj napriek tomu, že sa vplyvní ľudia z istých kruhov snažili o ich presadenie.

Čo dodať na záver?

Mnohí na Slovensku nepochopili, čo  vlastne znamenal príchod Sv. Cyrila a tak isto nikdy nepochopia aký je skutočný odkaz Jána Ámosa Komenského. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí, tvrdí nová aplikácia určená pre deti bohatých.

SVET

Šoky, nefunkčné lepidlo a Trump. Ako Rakúsko už deväť mesiacov volí prezidenta

Z víťazstiev sa už tešili, rozhodne sa až teraz.

DOMOV

Stálicou maďarskej politiky na Slovensku je Bugár

Maďarskú menšinu reprezentujú od roku 1989 tie isté tváre.


Už ste čítali?